Motoare electrice
Motoare electrice trifazice 2 poli/3000 RPM
Motoare electrice trifazice 4 poli/1400 RPM
Motoare electrice trifazice 6 poli/900 RPM
Motoare electrice trifazice 8 poli/750 RPM
Motoare electrice trifazice constructie B5
Motoare electrice trifazice constructie B14
Motoare electrice trifazice constructie B3
Motoarele electrice care sunt cel mai des utilizate in combinatie cu reductoare sunt motoare electrice de curent alternativ asincrone. Numele de asincron vine de la faptul ca rotorul nu se roteste la exact aceeasi turatie a campului magnetic indus, ci la o turatie usor mai joasa.
Motoarele electrice asincrone pot fi trifazice sau monofazice; cele trifazice au ca principala caracteristica momentul de pornire, adica valoarea cuplului pe care motorul este posibil sa il furnizeze la trecerea din faza de nefunctionare la operare.
Pentru a putea verifica daca o comanda pentru motor electric este corecta si completa, trebuie sa se cunoasca:
Pentru motor trifazic:
- putere
- numarul de poli (turatia)
- tensiunea
- frecventa :50 Hz sau 60 Hz (depinde de destinatie/tara utilizatorului)
- gabarit (56, 63, 71, 80,100, 112, 132 etc)
- clasa de izolatie
- grad protectie IP (IP 54, IP 55 etc)
- serviciu (S1 – continuu, S3 – intermitent)
Pot aparea si alte caracteristici, cum ar fi: ventilatie suplimentara, ax dublu, encoder.
Pentru motor monofazic:
- putere
- numarul de poli (turatia)
- tensiunea (doar valoarea)
- frecventa: 50 Hz sau 60 Hz (depinde de destinatie/tara utilizatorului)
- gabarit (56, 63, 71, 80,100, 112, 132 etc)
- clasa de izolatie
- grad protectie IP (IP 54, IP 55 etc)
- serviciu (S1 – continuu, S3 – intermitent)
- caracteristici condensator
Motoare cu turatie dubla
Atat motoarele trifazice, cat si cele monofazice pot fi fabricate chiar si cu dubla polaritate: 2/4 poli, 2/8 poli,4/8 poli etc.
Aceste motoare permit functionarea la doua turatii diferite, in functie de secventa de poli care functioneaza la un anumit moment. Motoare doua puteri/doua turatii au o singura tensiune, legatura stea/triunghi nefiind posibila in cazul lor.
Desi motoarele cu doua turatii sunt standard din punct de vedere al gabaritelor si al carcaselor, nu exista o standardizare in cazul puterilor, fiecare producator avand propria gama de puteri. Este important de mentionat ca motoarele cu doua turatii au si valoarea dubla a puterii, una pentru turatia mai mare is una pentru turatia mai mica, dar functionarea are loc la una dintre cele doua valori de putere.
Motoare cu frana
Motoarele cu frana sunt motoare de curent alternativ trifazice asincrone cu una sau doua turatii, care au incorporata in carcasa o frana electromagentica.
Motoarele cu frana sunt utilizate pentru franare in timpul decelerarii, astfel incat sa se opreasca intreaga instalatie (toate partile care se invart sau misca), intr-un timp extrem de redus si repetitiv. Timpul de franare depinde de cuplul de franare, care este reglabil. Totusi, important este de mentionat ca, cu cat cuplul de franare este mai mare, cu atat mai mare este presiunea asupra pieselor direct conectate la motor, in special asupra reductoarelor de turatie.
In alegerea motoarelor cu frana este necesara cunoasterea urmatoarelor date:
- frana este cu alimentare directa sau separata
- daca alimentarea este directa, trebuie stabilit curentul: continuu sau alternativ
- daca este curent continuu (D.C.), trebuie cunoscuta tensiunea
- daca este curent alternativ (A.C.), trebuie avut in vedere daca este in trei faze sau monofazic, cat si tensiunea relevanta (daca motorul este monofazat exista decat optiunea de curent continuu pentru frana)
- daca alimentarea franei este separata, trebuie avut in vedere daca este in trei faze sau monofazic, cat si tensiunea relevanta
- trebuie stabilit cuplul de franare
- alte posibile caracteristici non standard.